Krótka piłka #482: „Live at Earth”, „Rose in the Dark”, „LP2”

Kolejny odcinek z krótkimi tekstami opiniującymi wybrane tytuły płytowe.

Ibibio Sound Machine „Live at Earth”
(2020; Merge Records)
Pomimo tego, że zarejestrowany z myślą o tym materiale koncert promował ostatnią płytę w dorobku zespołu („Doko Mien”, 2019), zawiera on także utwory z wcześniejszych wydawnictw londyńskiego projektu. I tutaj pojawia się zagwozdka, ponieważ to właśnie te piosenki wydają się ciekawsze. Szczególnie chodzi mi o „The Chant” i „Give Me a Reason”, które emanują największą energią, soul and rockowym vibe’em oraz afrykańskim transem. To nie tak, że z reszty albumu wieje nudą. Problem (o ile to finalnie jest jakiś problem?) tkwi raczej w samych kompozycjach z ubiegłorocznej płyty, które są bardziej popowe, a ich rozwijanie o partie instrumentów dętych lub kładzenie większego akcentu na afrobeatowe melodie ma w sobie coś ze sztuczności. Tylko tak naprawdę w sytuacji, kiedy cały koncert (a tym samym cały materiał na płycie „Live at Earth”) idzie w tym kierunku, słuchacz bez znajomości oryginalnych wersji nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, że konkretne piosenki zostały zmienione i w jakim stopniu zmiana ta nastąpiła. Kręcić nosem jednak nie mam zamiaru, ponieważ biorąc pod uwagę dużą rytmiczność utworów, budowę kompozycji, ich rozwijanie się w chwili wykonywania na żywo oraz fakt, że materiał oddaje spory procent koncertowej mocy ekipy Ibibio Sound Machine, mogę tylko polecić ten tytuł, a samemu ponownie wcisnąć play w odtwarzaczu.

Cleo Sol „Rose in the Dark”
(2020; Forever Living Originals)
Naprawdę nie rozumiem zachwytów nad tą płytą i nie podzielam ich. Tego typu krążków, na których mieszano neo-soul z muzyką r&b, było naprawdę dużo i wiele z nich prezentowało się zdecydowanie lepiej od tego, co proponuje nam Cleo Sol. Owszem, materiał jest dobrze wyprodukowany, kilka kompozycji zyskuje dzięki pojedynczym zabiegom (jak chociażby orkiestrowe wstawki w „When I’m in Your Arms”), które urozmaicają melodie, jednak jako całość nie wybija się ponad przeciętną. Szukając (może nieco na siłę?) pozytywów, mogę wspomnieć jeszcze o tym, że nie starano się przekombinować z aranżem, w kilku momentach stosując bardziej minimalistyczne podejście, co ma ponoć odzwierciedlać osobiste przesłanie płyty. Słychać to szczególnie w singlowym „Butterfly” (do sprawdzenia poniżej) i „Sideways”, gdzie perkusja, fortepian i chórki stanowią idealne dopełnienie dla wokalu Sol. Właśnie, wokal – nie jest to coś wybitnego. Przeciąganie sylab szczególnie w końcówkach wersów, próby zharmonizowania głosu z instrumentami – artystce ewidentnie nie wychodzi to najlepiej, efektem czego kilka ballad zostało zwyczajnie zepsutych („Sure of Myself”, „Young Love”).

Normal Bias „LP2”
(2020; U Know Me Records)
Wciągająca, hipnotyzująca i jednocześnie nieco mroczna płyta. Słuchając jej czujesz się trochę tak, jak wtedy, kiedy jako mały dzieciak pierwszy raz schodziłeś/aś do piwnicy – miałeś/aś pietra, ale ciekawiło cię, co kryje się za kolejnymi drzwiami. Materiał z „LP2” też taki jest: za każdym razem otwiera przed nami następne wrota, pozwalając eksplorować nowe dźwiękowe przestrzenie. Duet bez najmniejszego problemu sięga po eksperymentalną elektronikę, dubowe sekwencje oraz techno, nie bojąc się również ambientowych wstawek, które nie tylko uzupełniają kompozycje, ale je wzbogacają, a nawet wynoszą na jeszcze wyższy poziom. Czuć w tym wszystkim lekki sentyment do czasów sprzed trzech dekad, ale to już chyba nie tyle lokalny kaprys co światowy trend. (MAK / zdjęcie w nagłówku: zespół Ibibio Sound Machine; materiały prasowe)

*** *** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera. Polub blog na Facebooku oraz obserwuj autora na Instagramie i Twitterze.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.