Gold Song #519: „Hold On”

Przebój, który nie miał predyspozycji do pozostania przebojem.

Wilson Phillips (foto: Tim Roney / Getty Images, facebook.com/wilsonphillipsmusic)

Trzydzieści lat temu na amerykańskim rynku fonograficznym miała miejsce przełomowa sytuacja. Dwudziestego szóstego maja 1990 roku na tamtejszej liście przebojów pierwsze pięć miejsc notowania zajęły piosenki wykonywane przez wokalistki lub zespoły muzyczne tworzone przez kobiety. Zdarzyło się to pierwszy raz w trzydziestodwuletniej (na tamten moment) historii zestawienia sygnowanego przez magazyn „Billboard”.

Na szczycie Hot 100 znalazł się wówczas utwór „Vogue” Madonny, który obronił pozycję sprzed tygodnia (w sumie był to siódmy raz tego numeru w notowaniu). Miejsce drugie należało dla „All I Wanna Do Is Make Love To You” zespołu Heart (awans o jedno oczko, dziewiąty tydzień na liście). Podium uzupełniła Sinead O’Connor z hitem „Nothing Compares 2 U” (spadek o jedną pozycję, jedenasty raz w zestawieniu). Ponadto w pierwszej piątce pojawiły się jeszcze: „Hold On” żeńskiego tria Wilson Phillips i „Alright” Janet Jackson.

Spośród wymienionych tytułów największą renomą cieszy się dzisiaj bezapelacyjnie utwór Madonny. Przez (dzięki?) „Nothing Compares 2 U” wykonująca ten numer Sinead O’Connor już do końca życia pozostanie wokalistką jednego przeboju (i to jeszcze nieswojego, ponieważ piosenkę napisał przecież Prince). Kompozycja z repertuaru Janet Jackson, mimo że nasycona niebywałą energią, została zapamiętana raczej ze względu na teledysk, w którym artystka występuje w stroju bliźniaczo podobnym do tego kojarzonego z jej bardziej popularnym bratem Michaelem. O „All I Wanna Do Is Make Love To You” i „Hold On” po trzech dekadach pamięta już niewielu. Same utwory też – jak zwykło się mawiać – nie bronią się same. Osobiście wątpię, aby miały szansę zakwalifikować się na tracklistę dwupłytowej składanki typu the best of 90s. Chociaż magazyn „Billboard” akurat zaprzeczył tej tezie, umieszczając „Hold On” na piętnastym miejscu zestawienia najlepszych utworów w historii muzyki wykonywanych przez kobiece grupy.

Chynna Phillips (córka Johna i Michelle – członków zespołu The Mamas & the Papas), Carnie Wilson i Wendy Wilson (córki Briana Wilsona z The Beach Boys) zaprezentowały swój debiutancki singiel końcem lutego 1990 roku. Numer „Hold On” na szczyt wspomnianej już wcześniej amerykańskiej listy dotarł 9 czerwca 1990 roku. Pozostał tam tylko przez tydzień, ale ostatecznie znalazł się na pierwszym miejscu rocznego podsumowania. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że piosenka ta została przebojem, chociaż – nawet w 1990 roku – nie miał ku temu predyspozycji. Podobnie brzmiących kompozycji tworzono w tamtym czasie przecież na pęczki. (MAK)

*** *** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera. Polub blog na Facebooku oraz obserwuj autora na Instagramie i Twitterze.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.