Krótka piłka #476: „Jambú e Os Míticos Sons Da Amazônia”, „Free Energy!”, „Dreaming Is Dead Now”

Gdyby ktoś pytał, dlaczego w ostatnim czasie piszę tylko o ciekawych płytach, odpowiadam: nie mam dużo czasu na pisanie, a co dopiero na pisanie o kiepskich albumach. Dzisiaj nie jest inaczej.

Składanka „Jambú e Os Míticos Sons Da Amazônia”
(2019; Analog Africa)
Każdy zakątek świata ma własny folklor, którego częścią składową jest również muzyka. My mamy na przykład góralskie przyśpiewki, w Brazylii tę rolę pełnią piosenki wykonywane przez mieszkańców amazońskiej dżungli. „Jambú e Os Míticos Sons Da Amazônia” jest składanką prezentującą przekrój dźwięków charakterystycznych dla kultury stanu Pará z głównym portowym miastem Belém. Egzotyczne, tajemnicze, nieznane, ale niezwykle szybko przyswajane i czerpiące pełnymi garściami z melodii wywodzących się z Kuby, całych Karaibów, ale także dorzeczy Amazonki i innych regionów kraju kawy – tak najkrócej można określić dźwięki serwowane przez szereg, nie bójmy się tego głośno wyznać, nieznanych dla większości z nas wykonawców. Łatwość zaakceptowania takiej mieszanki, a tym samym szybka aprobata co do zawartości składanki, wynika z gatunkowego doboru: tropicany, afro beatu, elementów bossa novy i afro funku, czyli stylistyk, które zdążyły przebić się na europejskim rynku i zyskać popularność wśród tutejszych słuchaczy. Lato niby za nami, ale tropikalne dźwięki sprawdzają się przecież zawsze.

Mu „Free Energy!”
(2019; wydanie własne)
Urzekająca płyta, o której – mam wrażenie – mówi i pisze się w mediach za mało. Materiał, za którym stoją Tymon Tymański, Marcin Gałązka, Szymon Burnos, Michał Jan Ciesielski i Jacek Prościński, jest propozycją spokojną, ale jednocześnie przepełnioną wielością brzmień, melodii i stylistyk. Co prawda w jednym z wywiadów Tymański mówił, że płyta od strony muzycznej będzie tożsama z tym, co na co dzień prezentują nowe nowojorskie kapele, ale trzeba również zauważyć, że na „Free Energy!” pojawia się sporo odwołań do psychodelicznego okresu Beatlesów oraz tego, z czym lider Kur miał do czynienia już wcześniej: stylistyka fusion, awangardowy rock, britpop, lata osiemdziesiąte. Nie brakuje oczywiście bardziej hałaśliwych momentów, jak chociażby transowy, w jednym fragmencie mocno ryjący beret utwór „The Story of Techno” albo free jazzowe partie saksofonu (m.in. w „Aeolian Cadences”, „One for Tesla” oraz „Eric Dolphy”, który na trackliście jawi się jako najbardziej jazzowy numer), ale całościowo album jest raczej stonowany i utrzymany w piosenkowym tonie. Najlepiej w tej kategorii prezentują się utwory „Rain & Shine” (elektroniczna, popowa ballada oddziałująca zarówno na zmysł słuchu, jak i wzroku) i „Free Fall”.

Skinny Pelembe „Dreaming Is Dead Now”
(2019; Brownswood Recordings)
Jeśli szukacie w muzyce czegoś, co zwykło się nazywać dźwiękowymi pejzażami, zachęcam do sięgnięcia po debiutancki materiał angielskiego artysty tworzącego pod pseudonimem Skinny Pelembe. Chociaż mieszkający w Doncaster muzyk swoje korzenie zawdzięcza kulturze hip-hopowej (projekt The Beaus), dźwięków tożsamych z rapem znajdziemy tutaj najmniej. Najmocniej wpływy te słyszalne są w numerze „Spit/Swallow”, jednak nie można też jednoznacznie stwierdzić, że Pelembe odciął się od swoich wcześniejszych zainteresowań. Wręcz przeciwnie – to właśnie praktyka tworzenia bitów i odpowiednie opanowanie żonglerki samplami sprawiło, że stopa i werbel brzmią w poszczególnych utworach delikatnie, zarazem wyraźnie naznaczając rytmikę kolejnych numerów, pozwalając miarodajnie płynąć słuchaczowi razem z muzyką. Drone music, dub, soul, nu jazz, a nawet lekka nuta psychodelii na wysokim poziomie. (MAK)

*** *** *** *** ***

Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera. Polub blog na Facebooku oraz obserwuj autora na Instagramie i Twitterze.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.