Krótka piłka #373: Daleko od mainstreamu

Daleko od mainstreamu trzymają się Max Psuja (solowo), debiutujący Luke Masa i Natalia Grosiak z chłopakami z Kanału Audytywnego.

Max Psuja „Friends”
(2017; wydanie własne)
Max Psuja – nawet jeśli nie kojarzycie tego nazwiska, to z pewnością słyszeliście jego grę. Pochodzący z Poznania perkusista dogrywał bębny m.in. na debiutanckim albumie projektu Lilly Hates Roses, uczestniczył w rejestrowaniu materiału na płyty Kumki Olik, duetowi Twilite towarzyszył na gdyńskim festiwalu Open’er, a w ostatnim czasie swoje trzy uderzenia dołożył na solowy krążek Holaka. Końcem kwietnia Max udostępnił w sieci swój autorski materiał utrzymany w elektronicznym klimacie. Zaskakujące? Raczej nie. Jak bowiem mówić o zmianie stylistyki w sytuacji, kiedy Psuja z muzyką elektroniczną związany jest równie silnie co z rockiem czy popem? A wszystko dzięki Selected Works – duetowi współtworzonemu wspólnie z Danielem Koniuszym – i materiałowi „Paperwork”, który ukazał się kilka lat temu. Na tegorocznej płycie Psuja w pewnym sensie kontynuuje obrany wówczas kierunek (muzyka przyjmuje podobny przestrzenny klimat), większy nacisk kładąc jednak na ciemniejszy i cięższy dźwięk. „Friends” to materiał duszny, czerpiący pełnymi garściami z ambientu („Ring”, „Miss”) i techno („The Beach”, „Clock”), stawiający na krótkie formy („Afterthought”, „Found”) i potencjalne klubowe hity („Waters”).

Luke Mas „Clarity EP”
(2017; wydanie własne)
Zaległość ze stycznia, ale lepiej późno niż wcale. Debiutancka epka wrocławskiego producenta tworzącego jako Luke Mas to zestaw pięciu utworów utrzymanych w choilloutowym klimacie. Porcja spokojnych dźwięków (proszę nie mylić z muzyką relaksacyjną!) z odwołaniami do ambientu („Hammock”), eksperymentalnej elektroniki (kosmiczna odyseja w „Textures”) i chillwave’u („Untold”). Wszystko pozwala na złapanie drugiego oddechu, nabranie dystansu i odpoczynek. W sumie niecałe dwadzieścia minut muzycznej przyjemności, które niejednokrotnie doczekają się ponownego odtworzenia.

dOm „Estic”
(2017; wydanie własne)
Kilka lat temu zasygnalizowali swoją obecność teledyskiem do utworu „Rewind”, w którym zagrała Karolina Gruszka, by później niemalże zapaść się pod ziemię. Niemalże, bowiem każdy z podstawowych członków grupy cały czas obecny był na scenie i działał z większym lub mniejszym rozmachem w ramach innych zespołów. Za projektem d0m stoją twórcy niebanalni, utalentowani i cały czas działający raczej po alternatywnej stronie sceny muzycznej. Są to: Bartłomiej „Spaso” Spasowski (współproducent Kanału Audytywnego), Natalia Grosiak (Mikromusic) oraz Darek Ju Ghan (Mat Planeta, Kanał Audytywny). Nic więc dziwnego, że ich wspólne dzieło – płyta „Estic” – to materiał raczej dla wytrawnych słuchaczy, którym nie są obce brzmieniowe eksperymenty. W singlowym „Womb” słychać inspirację Björk, „Empty House” emanuje jazzową rytmiką, w „Dot” czuć wiosenną radość (interesujące połączenie wokaliz Grosiak, kontrabasu Ju Ghana i elektroniki serwowanej przez Spaso), a „Pillow” zostaje mocno przekręcony na ambientowej płaszczyźnie. Daleko od głównego nurtu, za to jeszcze bliżej bardzo wartościowych muzycznych treści. (MAK)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.