Krótka piłka #246: Koncertówki trzeci raz z rzędu

Ostatnie dwa odcinku cyklu Krótka piłka (#244, #245), poświęcone płytom koncertowym, miały sporo odsłon. Wasze zainteresowanie tematem zdecydowało o kontynuowaniu wątku także dzisiaj.

Urszula Dudziak „Superband At Jazz Cafe Live”
(2009; EMI Music Poland)
Dwupłytowe wydawnictwo sprzed kilku lat, które doskonale pokazuje talent muzyczny Urszuli Dudziak i towarzyszących jej muzyków (tutaj: Ł. Poprawki, T. Krawczyk, J. Smoczyński, D. Biel, A. Lipiński). Pierwszy krążek to popis Dudziak. Oprócz hitu numer jeden – „Papaya” – znajdziemy tu także kompozycje z amerykańskiego okresu twórczego wokalistki (m.in. „Sparrows i „Krakus”). Lata 70., co słychać, pod względem brzmienia wcale się nie zestarzały, sama liderka dalej dysponuje charakterystycznym głosem, a sposobem wykonywania kolejnych utworów niejednego młodego artystę bije na głowę i wprowadza w osłupienie. CD numer dwa to z kolei oddanie pałeczki muzykom, a w szczególności zasiadającemu za klawiszami Janowi Smoczyńskiemu. To jego aranżacje kompozycji Chopina („Preludium e-moll”, „Walc Minutowy”) sprawiają, że człowiek ma ochotę naprawdę sięgnąć po muzykę klasyczną. Wsparcie dźwięków instrumentów głosowymi efektami Dudziak powoduje zderzenie szczęki z podłogą i dość długie jej zbieranie. Płyta ładna, chociaż – przyznam szczerze – momentami dość monotonna. Po prostu czasami chciałoby się, aby Urszula Dudziak nieco mniej dudziakowała.

Blondie „Live”
(1999/2012; Osprey Records)
Druga z kolei płyta koncertowa zespołu Blondie i zdecydowanie najlepsze tego typu wydawnictwo w dorobku ikony stylu new wave. Materiał, jaki znalazł się na płycie „Live”, rejestrowany był podczas serii koncertów promujących album „No Exit”. Udany powrót grupy na scenę poparty był nie tylko tęsknotą fanów, ale przede wszystkim całkiem dobrą formą wokalną Debbie Harry. Mieszanka największych hitów w dotychczasowej historii formacji („Dreaming”, „Hanging On The Telephone”, „Sunday Girl”) i piosenek z ostatniej wówczas płyty (tytułowa kompozycja „No Exit”, „Maria”, „Under The Gun”) okazała się zestawem idealnym. Dobrze zagrane: z jednej strony odwołania do najlepszych czasów Blondie z okresu lat 70. i 80, z drugiej flirt z muzycznymi wpływami końcówki lat 90.; dobrze zaśpiewane (kolejna koncertowa płyta „Live by Request” z 2004 roku nie była nawet w 1/3 tak poprawna, jak „Live”), ukazujące perfekcyjną współprace na linii zespół-wokalistka i w końcu dobrze zmiksowane w jedną całość. Wstawiane co jakiś czas reakcje publiczności dodają płycie klimatu, czyniąc z niej jedną z lepszych koncertówek, jakie dane było mi słyszeć.

Cypress Hill „Live At The Fillmore”
(2000; Columbia)
Czas największego zainteresowania twórczością Cypress Hill z mojej strony przypadł mniej więcej na okres, kiedy w sklepach pojawił się album „Cypress Hill IV” (1998). Później z odbiorem płyt B-Reala i jego kompanów bywało różnie. Przyznam szczerze, że koncertowy krążek „Live At The Fillmore” do niedawna był dla mnie zagadką. Jego zawartość poznałem dopiero w tym roku. Ku mojemu zadowoleniu pośród siedemnastu utworów, zarejestrowanych podczas występu z sierpnia 2000 roku, znalazło się kilka kompozycji z mojej ulubionej, wspomnianej wcześniej płyty. „Looking Through the Eye of a Pig”, „Checkmate” i „Riot Starter” są oczywiście najjaśniejszymi fragmentami krążka, ale dobre słowa trzeba napisać również o reszcie materiału. Końcówka lat 90. i początek nowego wieku to najlepszy okres dla kalifornijskiego zespołu, a koncert z San Francisco udowadnia to w stu procentach.

* * * * *

Koncertowych płyt na półce mam jeszcze kilka. Materiału wystarczyłoby pewnie na parę kolejnych odcinków cyklu, ale jak mawiają mądrzy ludzie: co za dużo, to niezdrowo. Za tydzień w cyklu Krótka piłka wracam zatem do nowości wydawniczych i płyt z tegoroczną datą premiery. (MAK)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.