Gold Song #164: Private Life

Piosenkę „Private Life” większość z nas kojarzy zapewne z postacią Grace Jones. Pochodząca z Jamajki artystka nie jest jednak jej autorską.

Rozwiewając powyższe wątpliwości – „Private Life” napisała Chrissie Hynde. Ale o niej za chwilę.

Dobra, nie oszukujmy się – spora część blogerów i recenzentów muzycznych to niespełnieni muzycy. Kiedyś coś nagrali, jednak kariera muzyczna im nie wyszła, nie zdołali przekonać do siebie większej liczby osób, ich piosenki nie zainteresowały nikogo poza najbliższymi znajomymi. Taka prawda – sam, uczęszczając jeszcze do szkoły gimnazjalnej, nagrałem epkę na tzw. kradzionych bitach. Materiał usłyszało może pięć osób. Dałem sobie spokój, kilka lat później (końcem liceum) założyłem forum muzyczne będące fundamentem pod blog AxunArts. Teraz wylewam swoje frustracje tutaj, karcę wykonawców nagrywających i wydających płyty, odgrywam się za swoje niespełnione marzenia.

Chrissie Hynde (foto: last.fm)

Chrissie Hynde jednak się udało. W latach 70., po przeprowadzce ze Stanów Zjednoczonych do Londynu, pisała dla „The New Musical Express”. Recenzentką była ostrą i nie oszczędzała nikogo. Ówczesne gwiazdy – z The Clash czy Sex Pistols na czele – w rewanżu kpiły z dziennikarki, nazywając ją „pyskatą jankeską”. Hynde nie dała jednak za wygraną. Końcem lat 70. uformowała zespół The Pretenders. Zaczęli od coverowania, m.in. The Kinks („Stop Your Sobbing” z repertuaru brytyjskiej kapeli było ich pierwszym singlem), by w grudniu 1979 roku wydać debiutancki album zatytułowany po prostu „Pretenders”. Trwająca niespełna pięćdziesiąt minut płyta była mieszanką popularnych wówczas na Wyspach stylów, takich jak new wave i punk rock.

Materiał, na który złożyło się dwanaście utworów, wylansował The Pretenders na wchodzące gwiazdy. Recenzenci po obu stronach oceanu chętnie wystawiali płycie oceny zbliżone do maksimum, chwaląc single, które później stały się przebojami („Stop Your Sobbing”, „Kid” i „Brass In Pocket”). Sporego namieszania narobiła także piosenka „Private Life” – ta jednak największą popularność osiągnęła nie dzięki brytyjskiemu zespołowi, ale jamajskiej gwieździe Grace Jones, która umieściła numer na swoim czwartym studyjnym albumie zatytułowanym „Warm Leatherette” (1980; sprawdź wersję Jones). (MAK)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.