Krótka piłka #104: „Make a Scene”, „Soul UK”, „What’s It All About”

Standardowo – w kolejnym odcinku Krótkiej piłki przygotowaliśmy dla Was trzy krótkie recenzje. Tym razem ocenie poddaliśmy wyłącznie zagraniczne tytułu: Sophie Ellis-Bextor „Make a Scene”, Beverley Knight „Soul UK” oraz Pat Metheny „What’s It All About”. Zapraszamy.

Sophie Ellis-Bextor „Make a Scene”
Czy Brytyjczycy mszczą się na Ellis-Bextor za to, że jej najnowsza płyta najwcześniej do sprzedaży trafiła w Rosji, a nie w rodzinnym kraju (18.04 – premiera rosyjska, 12.06 – premiera na Wyspach)? Chyba tak, bo album „Make a Scene” jest przez tamtejszych recenzentów po prostu niszczony. „The Guardian” – 2/5, „NME” – 2/10, nie wspominając już o słowach Toma Hocknella i jego negatywnej recenzji na łamach BBC. Ale czy tak wypada? Nie, bowiem piosenkarka oddała w tym roku w ręce słuchaczy naprawdę dobry i jak zawsze taneczny zestaw piosenek. Nie powtórzyła błędu sprzed kilku lat, gdzie na „Trip the Light Fantastic” ponad przeciętność wybijały się tylko single. W przypadku czwartej solowej płyty do czynienia mamy z sytuacją, gdzie te większe muzyczne rarytasy kryją się w głębi i aby do nich dotrzeć nie można zaprzestać poznawać płyty „Make a Scene” na etapie utworów ją promujących (do czego oczywiście zachęcam).

Beverley Knight „Soul UK”
Zostajemy w Wielkiej Brytanii. Beverley Knight największe laury zbierała pod koniec lat 90., kiedy w latach 1996-99 zdobył kilka nagród (m.in. dwa razy Black Music Awards i trzy statuetki MOBO Awards). Początkiem czerwca, ta odsunięta aktualnie przez słuchaczy trochę na boczny tor, wokalistka wróciła z albumem „Soul UK”. Materiał zawierający trzynaście coverów znanych każdemu Brytyjczykowi (i nie tylko Brytyjczykowi) piosenek – od „One More Try” George’a Michaela, przez „When You Gonna Learn” Jamiroquai, aż po „Always and Forever” Heatwave – to jedna z ciekawszych pozycji, jakie dane było mi słyszeć w tym roku. I chociaż w kategorii „Płyta z coverami” album Knight przegrywa z materiałem Metheny’ego (o którym za chwilę), angielska wokalistka wychodzi ze starcia z przebojami sprzed lat obronną ręką, odkrywając przy okazji niektóre utwory na nowo, nadając im zupełnie innego, ale równie dobrego brzmienia.

Pat Metheny „What’s It All About”
Jak nagrywać już covery, to tak, by były lepsze od oryginałów. Po Methenym innego podejścia do sprawy raczej nie mogłem się spodziewać. Jazzman, który większości Polakom znany jest dzięki współpracy z Anną Marią Jopek, wziął na warsztat kompozycje autorstwa m.in. Johna Lennona, Paula Simona, Carly Simon i Boba Spickarda. Jedne znane (otwierające album „The Sound of Silence”, czy zamykające całość „And I Love Her”), inne trochę zapomniane („Pipeline”, ” Rainy Days and Mondays”), ale wszystkie dobre już w oryginale. Wyzwanie trudne, któremu muzyk jednak sprostał. Krążek „What’s It All About” to dziesięć kompozycji, z których nie przemawia do mnie tylko jedna (a i tak po kilkukrotnym przesłuchaniu daje się zjeść). Płyta, jak to płyta z coverami, może się podobać lub też nie. Dla mnie to strzał w przysłowiową dziesiątkę.

Mateusz „Axun” Kołodziej

2 Comments

  1. Mateusz "Axun" Kołodziej

    Płyty, które my uważamy za dobre, ktoś inny może określić słabymi – dlatego też nie brałbym pod uwagę jedynie naszych ocen. Jednakże miło nam, że sugerujesz się notami wystawianymi przez AxunArts. A po drugie, nie zaprzątamy sobie głowy słabymi płytami, ale jeśli chcesz… Specjalnie dla Ciebie kolejna ‚Krótka piłka’ będzie poświęcona słabym płytom. :)

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.