Krótka piłka #53: O płytach Jakoba Dylana, Zaz, Noida oraz grup Chris June i Misteur Valaire

Ponownie chciałem napisać w Krótkiej piłce o czymś innym, jednak postanowiłem odłożyć to na później. Serwuję Wam za to kolejną porcję mini-recenzji płyt. Wszystko w ramach rekompensaty za brak tych prawdziwych recenzji oraz z uwagi na to, że słucham ostatnimi czasy naprawdę dużo ciekawej muzyki i chciałbym się z Wami tym podzielić (i niejako zaprosić do wspólnego słuchania).

Jakob Dylan „Women & Country”
Znajome nazwisko, tylko imię nie to? Wszystko się zgadza, bez obaw. Jakob Dylan to syn Boba Dylana. Po ojcu odziedziczył niemały – chociaż mniejszy niż tatuś – talent, a druga solowa płyta jest tego doskonałym przykładem. Na „Woman & Country” Dylan odwołuje się do klasyki muzyki country i folk. Mamy więc kawałki buntownicze („We Don’t Live Here Anymore”), zawadiackie historyjki „z podskokiem i przytupem” oraz kobiecym wokalem w tle („They’ve Trapped Us Boys”) oraz miłosne ballady („Smile When You Call Me That”). Fani muzyki wykonywanej przez kolesia w kapeluszu, mającego na nogach buty z ostrogami, lekko pachnącego stajnią oraz grającego na akustycznej gitarze powinni być zadowoleni.

Chris June „Żółta Epka”
Kim jest Chris June? Wbrew pozorom, bardziej wypadałoby zapytać: czym jest Chris June? To powstała w 2007 roku na terenie Wrocławia rockowo-alternatywna ekipa. Aktualny skład zespołu liczy sobie trzech dżentelmenów. I właśnie owi dżentelmeni nagrali na przełomie 2009 i 2010 roku materiał zatytułowany „Żółta Epka” (oczywisty follow-up do Metalliki, czy też Beatlesów). Wokalnie – trochę irytujące, muzycznie – czasami nieporadne, jednak czuć tę młodzieńczą werwę, energię i charyzmę, czyli to, czego często na tzw. głównej scenie brakuje. Sprawdźcie zresztą sami. Płytka do ściągnięcia na chrisjune.ovh.org.

Noid „Standby Lights”
Wychodzi na to, że promuję dziś szeroko rozumiane podziemie. Po gitarowych klimatach spod znaku Chris June, przyszedł czas na hip-hopowe dźwięki autorstwa młodego (bardzo młodego – 17 lat o ile mnie pamięć nie myli) producenta Noida. Chłopak postanowił podzielić się swoją pasją z innymi i wypuścił coś a’la album producencki (w zasadzie to jest to album producencki…). Materiał nosi tytuł „Standby Lights” i podchodzić do niego trzeba w dwojaki sposób. Po pierwsze – zaproszeni na płytę goście nie są nawet na poziomie czwartej ligi, więc tekstowych fajerwerków się nie spodziewajcie. Po drugie – sam producent też nie jest (jak na razie) rozchwytywanym muzykiem, także i tutaj klasyków nie będzie. Jest jednak jedna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę. Jest nią właśnie warstwa muzyczna, a raczej sam pomysł na nią. Jak napisał na swoim blogu Noid: „Od zawsze chciałem zrobić płytę opartą na gitarach, wzorem Banned Cartoons. I to założenie też zrealizowałem – gitary pojawiają się w każdym kawałku, choć nie wszędzie grają taką samą rolę.” Sięgnięcie i pocięcie na kawałki utworów Metalliki, Groove Armada, Bruce’a Springsteena, Rammstein czy Farben Lehre – to musi zainteresować fanów dobrej muzyki!

Zaz „Je Veux”
W radiu Zet, którego ostatnimi czasy przyszło mi słuchać, emitowana jest od czasu do czasu francuskojęzyczna piosenka „Je Veux”. Zainteresowany brzmieniem utworu śpiewanego przez piosenkarkę o pseudonimie Zaz, postanowiłem sięgnąć po cały album. Nie mam pojęcia, czy jest to pierwszy materiał tej Francuzki (patrząc na wiek – zapewne tak, jednak to przecież może być mylne rozumowanie). Nie wiem także o czym śpiewa Zaz (nie znam francuskiego), nie znam jej historii (notka biograficzne również sporządzona została w języku, jakim biegle posługiwał się za życia Napoleon Bonaparte). Wiem jednak jedno – muzycznie krążek „Je Veux” to porcja klimatycznej, nu-jazzowej, soulowej i akustycznej muzyki korzeniami sięgającej pod Wieżę Eiffla.

Misteur Valaire „Golden Bombay”
Electro-jazz z dużą dawką popowych dźwięków z przeróżnymi piszczałami i funkiem na dokładkę – tak najkrócej scharakteryzowałbym trzeci w dorobku kanadyjskiej grupy album, zatytułowany „Golden Bombay”. Przedstawiana Wam dzisiaj płyta, to spora dawka muzycznej energii, obok której nie można przejść obojętnie. Cała siła tej produkcji tkwi w tym, że obok syntezatorów i skreczy, postawiono na żywe instrumenty – trąbkę, perkusję (oraz przeróżne inne tzw. instrumenty perkusyjne), gitarę basową i saksofon. Przy „Lillehammer”, „Mama Donte” i hip-hopowym numerze „Ave Mucho” (z gościnnym udziałem kolektywu Bran van 3000) – kopniak w dupsko gwarantowany!

6 Comments

  1. ADVISTA

    Zaz nie pojawia się znikąd. Przeszła, krok po kroku, przez wszystkie niezbędne szczeble kariery, potrzebne by zdobyć sobie uznanie swoich wielbicieli i publiczności. Zaz obdarzona jest silnym, niezwykle wrażliwym, lekko ochrypłym głosem. Wokalistka, po latach różnorakich doświadczeń, doszła do pierwszego etapu profesjonalnej kariery.

    Urodziła się na początku lat 80-tych w Tours. Jej prawdziwe nazwisko do Isabelle Geffroy. Jest spontaniczna i ma niezwykłe poczucie humoru. Rozpoczęła jako wokalistka bluesowa, a niewielki sukces odniosła z grupą Don Diego, grającą latynoski rock. W rezultacie została zaproszona w 2010 roku na 35-tą edycję Festival Musiques Métisses d’Angoul?me. Zaz, by rozwijać karierę, przeniosła się do Paryża, gdzie przez siedem dni w tygodniu, przez pięć godzin bez przerwy, śpiewała w kabarecie. Gdy pod koniec miesiąca kończyły się jej pieniądze, wraz ze swoimi muzykami – gitarzystą i kontrabasistą, występowała na uliczkach Montmratre’u, ku uciesze przechodniów. Jest prawdziwie renesansowym muzykiem – przyswoiła sobie szeroką gamę stylów: od jazzu, przez blues, piosenkę francuską, muzykę afrykańską, andaluzyjską, brazylijską i latynoską. Zaz wyraża przepełniające ją emocje z niezwykłą świeżością i radością życia (joie de vivre). Nikogo nie pozostawia to obojętnym. W trakcie swojej kariery śpiewała i przed dziesięciotysięcznym tłumem na stadionie Hendaye na południu Francji, jak i wykonywała największe klasyki Edith Piaf w sercu Syberii. Zaśpiewała na charytatywnym koncercie w kopalni soli w Kolumbii, odbyła trasę po Egipcie,a przede wszystkim zbierała różnorakie doświadczenia, każde następne jeszcze bardziej eklektyczne od poprzedniego.

    W 2009 roku Zaz, ku zaskoczeniu wszystkich, wygrała finał trzeciej edycji konkursu Tremplin Génération France Bleu/Réservoir, który odbywał się w Paryskiej Olimpii. Wystąpiła tam solo (inni uczestnicy konkursu przybyli z własnymi zespołami) i podbiła zebraną publiczność, która całkowicie poddała się jej urokowi. Zrobiła również wielkie wrażenie na piosenkarzu Raphaëlu, który, zachwycony, postanowił napisać dla niej trzy piosenki. Zaz nagrała je na swoim debiutanckim albumie, który latem zostanie wydany w Europie i Kanadzie. Cały czas gra koncerty i występuje w programach telewizyjnych.

    Jako artystka o wyjątkowym głosie (czego nigdy nie podkreśla) Zaz skupia się głównie na piosence. Zaśpiewa wszędzie gdzie się da, pod warunkiem, że będzie mogła swobodnie wyrazić siebie, słowami, które odbijają jej codzienne życie ze swoimi radościami i smutkami.

    Polubienie

  2. ADVISTA

    Zaz – Je Veux. (Tekst po francusku i tłumaczenie)

    Donnez moi une suite au Ritz, je n’en veux pas !

    Des bijoux de chez CHANEL, je n’en veux pas !
    Donnez moi une limousine, j’en ferais quoi ? papalapapapala
    Offrez moi du personnel, j’en ferais quoi ?
    Un manoir a Neufchatel, ce n’est pas pour moi.
    Offrez moi la Tour Eiffel, j’en ferais quoi ? papalapapapala

    Refrain:
    Je Veux d’l’amour, d’la joie, de la bonne humeur, ce n’est pas votre argent qui f’ra mon bonheur, moi j’veux crever la main sur le coeur papalapapapala allons ensemble, découvrir ma liberté, oubliez donc tous vos clichés, bienvenue dans ma réalité.

    J’en ai marre de vos bonnes manières, c’est trop pour moi !
    Moi je mange avec les mains et j’suis comme ça !
    J’parle fort et je suis franche, excusez moi !
    Finie l’hypocrisie moi j’me casse de là !
    J’en ai marre des langues de bois !
    Regardez moi, toute manière j’vous en veux pas et j’suis comme çaaaaaaa (j’suis comme çaaa) papalapapapala

    Refain x3:
    Je Veux d’l’amour, d’la joie, de la bonne humeur, ce n’est pas votre argent qui f’ra mon bonheur, moi j’veux crever la main sur le coeur papalapapapala Allons ensemble découvrir ma liberté, oubliez donc tous vos clichés, bienvenue dans ma réalité !

    TŁUMACZENIE

    Chcę

    Stanę się spadkobiercą (następcą ) Ritza Nie chcę tego!
    Ofiarujecie mi biżuterie od Chanel ! Nie chcę tego!
    Podarujecie limuzynę ? Co miałabym z nią zrobić ? papalapapapala
    Dacie mi [samochód] osobowy? Co miałabym z nim zrobić?
    Dworek w Neufchatel, to nie dla mnie!
    Ofiarujecie mi Wieżę Eiffla, co miałabym z nią zrobić?

    Refren:

    Pragnę miłości, radości, poczucia humoru, to nie wasze pieniądze sprawią że będę szczęśliwa, chcę serca na dłoni, razem odkryjemy wolność, zapomnijcie o banalnej rzeczywistości

    Mam dosyć waszych dobrych manier, to nie dla mnie !
    Jem rękami, jestem właśnie taka
    Mówię głośno, jestem szczera, wybaczcie mi!
    Koniec hipokryzji, kończę z tym!
    Mam dość „ nowomowy”
    Spójrzcie na mnie , nie mam wam za złe tego jak się zachowujecie!
    Taka jestem! Taka jestem! Papalapapapala!

    Refren:

    Pragnę miłości, radości, poczucia humoru, to nie wasze pieniądze sprawią że będę szczęśliwa, chcę serca na dłoni, razem odkryjemy wolność, zapomnijcie o banalnej rzeczywistości

    Polubienie

  3. Ptyś

    Z całym szacunkiem dziękuję za słowo ,,młodziutka”. Pociesza mnie to, ponieważ mam 47 a ZAZ 31 latek – nie wypominając. Dla mnie młodziutka:).
    Warto wiedzieć o Kim się pisze.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.