Podsumowanie 2008: Polski rap.

Specjalnie dla strony AxunArts.pl, mój dobry znajomy Grzesiek Noszczyk, pokusił się o podsumowanie dla Was tego, co wydarzyło się w polskim rapie w 2008 roku. Zapraszam do lektury.

Zakończony już rok 2008, obfitował w dużo dobrych, nieprzeciętnych produkcji.

Legale/Wydawnictwa Sklepowe

Hm… o kim było najgłośniej? Powoli, sytuacja zaczyna robić się oczywista. Prym w polskich wytwórniach wiedzie Asfalt. Label Tytusa nie dość, że ma niesamowitą promocję i niepowtarzalnych artystów, to na rynku rapowym w naszym kraju, właśnie on sprzedaje najwięcej płyt (jeśli te kilka czy kilkanaście tysięcy egzemplarzy można nazwać sprzedażą). Ten rok, to kolejne sukcesy O.S.T.R.’a. „Ja Tu Tylko Sprzątam”, jak i jej poprzedniczka, błyskawicznie zdobyła serca słuchaczy i po dość krótkim czasie, osiągnęła status Złotej Płyty. Dodam tylko, że wspierały ją dwa winylowe single: „Jak Nie Ty To Kto?” (sierpień) oraz „1980” (styczeń).

Poza O.S.T.R.’em (na zdjęciu powyżej), Asfalt Rec. opublikował kolejne produkcje spod szyldów takich wykonawców jak:

Metro„Hands In Motion” – na swoich bitach zebrał m.in. zwrotki LWC, Skill Mega, amerykańskiego crew Athletic Mic League, Fisza, cuty m.in. Haema, Twistera czy BRK. I wszystko na jednej 26-cio minutowej epce;

El Da Sensei & Returners„Global Takeover” – dobry, klasyczny flow wyjęty z lat 90. w wykonaniu połowy duetu Artifacts, w połączeniu z polskim duetem DJ – producent, Chwiał – Little;

The Jonesz„Season One” – Jessie Maxwell oraz Patr00 pojawili się ‘znikąd’ i zawładnęli wytrawnym słuchaczem. Przechwyceni z jednej z japońskich wytwórni, na co dzień mieszkający w Montrealu. Smaku dodaje to, że pierwszy jest Kanadyjczykiem, a drugi ma paszport RP.

Do powyższych dorzucę jeszcze „Pewne Sekwencje” Noona – muzyka miejska, „Insert EP” Łony i podsumuję to, stwierdzeniem: jeśli nie słyszeliście ich, dużo straciliście.

Jednak polski rap to nie tylko (choć przede wszystkim) asfaltowi artyści. Po trzech latach, kolejną płytę długogrającą wydała najprawdopodobniej jedyna polska g-funkowa formacja 2cztery7 (na zdjęciu powyżej). Swój krążek zatytułowali „Spaleni Innym Słońcem” i prezentują vibe pozwalający dopasować ich muzykę do prawie każdej życiowej sytuacji. Album wiosny.

Z Warszawy wypłynęły również dwa inne interesujące projekty, w pewnym sensie połączone ze sobą za pomocą featuringów. Emil Blef – „Billing” (maj) oraz najbardziej oczekiwany album tego roku Eldoki – „Nie Pytaj O Nią” (grudzień). Ten pierwszy, na pewno bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, co do Leszka powiem tylko jedno zdanie – spodziewałem się czegoś więcej.

Hiphopowy Poznań, a właściwie SLU, również nie próżnował. Po wakacjach DJ Decks wydał czwartą część „Mixtape’u”, gdzie znaleźli się tacy goście jak wspomniani 2cztery7, O.S.T.R. czy Płomień81. Pod koniec roku, ujrzały światło dzienne jeszcze dwie pozycje spod szyldu Slums Attack. Pierwsza to „Pietnastak” – koncertowe podsumowanie piętnastolecia działalności Ryszarda w polskim rapie, oraz dwupłytowe wydawnictwo – „SoLUfka – Styl Życia G.N.O.J.A.”. W przypadku ostatniej, z przykrością stwierdzam, że Peja jest na tyle wtórny, że nie potrafi już niczym zaskoczyć. Nawet jeśli, jest to ‘poke’ tytuł płyty lub 3-4 beaty z 22 produkcji na LP.

Grzechem byłoby nie wspomnieć o Moleście, która po dwóch latach od premiery ostatniej płyty, kolejny raz ‘powróciła’ z ‘kumplami’ („Molesta i Kumple”). Na krążku znaleźli się m.in. tradycyjnie Adam Ostrowski, Jamal czy Pezet.

Kolejnym typem w tym zestawieniu będzie „Alfa i Omega” Fokusa. Materiał godny uwagi ze względu na chociażby markę wykonawcy. W skład „AiO” wchodzą dwa nośniki CD, jednak dla przeciętnego słuchacza wystarczyłby jeden – bez skitów wprowadzających w klimat poszczególnych kawałków.

Dowodem na to, że Łódź to nie tylko O.S.T.R., jest debiut Aleksandry Agaciak, znanej powszechnie jako Lilu (na zdjęciu powyżej). Po 10 latach pracy, dostaliśmy ‘dopieszczony’ album z niebanalnymi gośćmi; m.in. Wankej, Smark czy (skoro to Maxflo) Rah. „LA” to coś, czego można ze świecą szukać na półkach w polskich sklepach.

Ostatnią pozycją jest album TPWC„Ty Przecież Wiesz Co”. Zaskoczenie, całkiem miłe, inne dźwięki, świeże tematy, no i jak możemy się przyzwyczaić, niecodzienni goście. O ile na „Teraz Pieniądz W Cenie” mogliśmy usłyszeć Franka Kimono, tak teraz „Poczekalnię Dusz” wzbogaca Sylwester Kozera z Kapeli Czerniakowskiej.

Słowem podsumowania: W Polsce dominują głowy, które jakiś czas temu ‘wyrobiły sobie markę’ i któryś rok z kolei, trzymają poziom. Drugą sprawą jest wręcz tytanowe podziemie, które wciąż idzie do przodu i z każdym rokiem słychać postęp większości wykonawców. Takim łącznikiem między jednym a drugim jest Zeus, który „Nie Ma Sobie Równych” gdyż wygrał tegoroczną edycję konkursu na najlepsze demo, organizowanego przez audycję Wudoo Radia Szczecin.

Poniżej listy najlepszych tytułów zarówno na scenie legalnej, jak i z podziemia.

Rynek muzyczny w Polsce A.D. 2008:
2cztery7 – „Spaleni Innym Słońcem”
Emil Blef – „Biling” (recenzja)
Lilu – „La”
Metro – „Hands In Motion”
O.S.T.R. – „Ja Tu Tylko Sprzątam”
Bakflip – „12 Nędznych Ludzi”
DJ Decks – „Mixtape vol. IV”
El Da Sensei & Returners – „Globar Takeover”
The Jonesz – „Season One”
Łona – „Insert EP”
Molesta Ewenement – „Molesta i Kumple”
Raca/Stona/Dj Ike – „Samotność, Wolność, Pasja” (recenzja)
Returners – „Do You”
Grand Agent – „Adult Contemporary” (prod. O.S.T.R.)
Zeus – „Co Nie Ma Sobie Równych”
Fokus- „Alfa i Omega” (2CD)
Noon – „Pewne Sekwencje”
Peja/Slums Attack – Pietnastak Live”

Podziemie:
Milmnóstwo – „Uwolnij Chomika”
Pesante – „Psycho.Lodz.Y”
Rasmentalism – „Dobra Muzyka, Ładne Życie” (recenzja)
Hi-Fi Banda – „Fakty, Ludzie, Pieniądze”
Flint – „Radosny Futbol”
Afrodef – „Nowa Szkoła”
BRD SRC – „Co Jest Cięte” Promo
Feto – „Incognito”
Jimson – „Gorączka w Parku Igieł”
Fonoteka vol. 1 & 2 – Remixed
Młodziak & Bojar – „Kronika”
Na Pół Etatu – „Materiał Promocyjny” / singiel „Miejski Wajb – Nie Mam Już Cierpliwości”
Peerzet – „Hipocentrum”
Jeżozwierz – „Jebać Tytuł”

* * * * *

Jak zawsze czekamy na Wasze opinie i komentarze.



Sprawdź także:

Podsumowanie roku (Axun – video)
Muzyczne powroty roku 2008
Płyty: TOP 100 roku 2008
Rok 2008 rokiem Waglewskich?
Ankiety – weź udział w głosowaniu!

13 Comments

  1. baltazar

    i o TeDe też wypadało chociaż wspomnieć. przecież wydał płyte. można go nie lubieć ale wspomnieć trzeba

    Polubienie

  2. SLU

    poke tytuł? to was chyba popierdoliło!!!!! to tede zaczął modę na wszystko co złe. poke tytuł – warszaFski deszcz. hiphop-polo zaczęło się od umc? nie!!!! od kawałka tede z kukulską. tu macie prawdę o waszym sprzedajnym idolu. SLU !!! SLU !!!

    Polubienie

  3. ice92

    jak wyjdzie płyta, reda i spinacza to napiszę o tym ;)

    a co do Tedego? wiedziałem że Ax o nim będzie pisał w swoim zestawieniu, więc nie widziałem sensu umieszczać go po raz kolejny.

    Polubienie

  4. BASTEK

    to się nazywa dograna organizacja – nie dublują się tylko pisza o różnych rzeczach, żeby nie było monotonnie. szacunek dla projektu AA

    Polubienie

  5. g.

    ‚szacunek dla projektu AA’ – jak to brzmi. wiadomo, ze polacy piją, ale nie każdy musi być od razu AA :P

    Polubienie

  6. Muko

    Dokładnie Biedron, dobry news ale tak jak dodałeś Polskie podziemie się dobrze rozwija, teraz czas zacząć rozwijać małopolskie podziemie.

    Polubienie

  7. Wigger

    czemu nie ma nic o masseyu? płyta słaba, ale mimo, że to nielegal to i tak miał ciekawą promocję. i koleżka jest

    Polubienie

  8. kic

    a Kita „Nie do opanowania”? jeden z lepszych nielegali jakie słyszałem w tamtym roku. nawet sie nim RED jarał.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.