Niesłusznie zapomniana.

Rah Digga (foto: zdjęcie z książeczki dołączonej do płyty „Dirty Harriet”)
Mówić lub pisząc o rapujących kobietach nie bez przyczyny niemal jednym tchem wymieniamy Missy Elliot, Queen Latifash, MC Lyte, Eve, Lauryn Hill, Lil’ Kim, Bahamadię, Nicki Minaj czy nieżyjącą już Lisę Lopes. Wybór akurat tych pań nie jest bezpodstawny, wszak swoim dorobkiem i postawą na scenie niejeden raz udowodniły, że zasługują na to, aby stawiać je w jednym rzędzie z najlepszymi raperami w historii muzyki.
W drugiej linii, dzisiaj już trochę zapomniana, stoi Rashia Fisher – czarnoskóra raperka, modelka i aktorka, która jako Rah Digga rozpoczęła karierę jeszcze w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, do dzisiaj sprzedając w sumie ponad milion egzemplarzy wszystkich nagranych przez siebie płyt. Zatem czy to odstawienie na bok – zarówno przez słuchaczy, jak i media – jest słuszne? Według mnie niekoniecznie.
Rashia Fisher przyszła na świat 18 grudnia 1972 roku w Newark w stanie New Jersey – tym samym Newark, w którym urodzili się i dorastali także m.in. Ice-T, Whitney Houston, Faith Evans, Gloria Gaynor, Paul Simon i Ray Liotta. Ciekawostką jest fakt, że aktor w dokumentach w rubryce „data urodzenia” również wpisany ma dzień 18 grudnia. Inny jest tylko rok – 1954. Rah Digga pierwsze muzyczne kroki zaczęła stawiać jeszcze w czasie studiów na znajdującym się nieopodal jej miejsca zamieszkania University Heights. Jeśli wierzyć publikacji „How to Rap”, jej ówczesnymi idolami byli KRS-One, Kool G Rap i Rakim. Utwory tych raperów stanowiły dla młodej adeptki sztuki rymotwórczej wzorzec i kierunkowskaz.
Kariera panny Fisher na poważnie rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy to ukazała się druga i zarazem ostatnia płyta zespołu Fugees. Krążek zatytułowany „The Score” zawierał m.in. utwór „Cowboys”, w którym gościnie udzielili się Pacewon, Young Zee (ex-partner naszej dzisiejszej bohaterki, z którym ma dziecko), a także sama Rah Digga. Co prawda wcześniej raperka sygnalizowała uczestnictwo w działaniach grup Twice The Flavor oraz Outsidaz, jednak dopiero tamto wydarzenia nadało rozpędu jej muzycznym poczynaniom.
Chociaż z tym rozpędem pewnie też bym nie przesadzał, ponieważ między współpracą z Fugees a premierą jej pierwszej solowej płyty minęły przecież aż cztery lata. Oczywiście poważnym argumentem będzie to, że dwa lata przed ukazaniem się debiutu zatytułowanego „Dirty Harriet”, do sprzedaży trafił album „The Imprerial”. Krążek jest częścią dyskografii kolektywu Flipmode Squad, którego liderem i założycielem jest Busta Rhymes. Z kolei z singlem zatytułowanym „Imperial”, który poprzez udział Rhymesa w prostej linii nawiązuje do płyty z 1998 roku, raperka znalazła się na szesnastym miejscu hip-hopowego zestawienia Billbiardu (1999 rok; właśnie ten utwór przypominam w dzisiejszej odsłonie cyklu Gold Song). Pozycja poprawiona została już rok później dzięki utworowi „Break Fool”. Oba numery pochodzą ze wspomnianej już debiutanckiej płyty, „Dirty Harriet”.
Materiał, który do sprzedaży trafił 4 kwietnia 2000 roku, miał mocne wejście. Dobrze przyjmowane wcześniejsze dokonania raperki oraz single promujące krążek sprawiły, że płyta uplasowała się nie tylko na podium notowania poświęconego hip-hopowi (trzecia lokata), ale pojawiła się również w pierwszej dwudziestce głównego zestawienia Billboardu (osiemnasta pozycja).
Poniżej sami możecie przekonać się, że Rah Digga trochę niesłusznie jest odstawiana na bok i pomijana przy wymienianiu najlepszych czarnoskórych raperek. Singiel „Imperial” z gościnnym udziałem Trevora Smitha Juniora świadczy o tym niemal dobitnie.
Na początku wpisu wspomniałem także, że Rashia Fisher jest również aktorką. Lepiej byłoby użyć sformułowania „bywa”, a nawet „bywała”. Jej artystyczne CV pod tym kątem jest raczej skromne: kilka ról jako tzw. „ona sama” (m.in. filmy dokumentalne „Queens Of Hip Hop” i „Say My Name”) oraz trzy role w takich sobie pozycjach: „Wiedźma Hip-Hopu”, horrorze „Thirteen Ghosts” i musicalu „Carmen: A Hip Hopera” z Beyonce w roli głównej (w przedsięwzięciu brali udział też m.in. Mos Def, Lil’ Bow Wow i inna, podobnie jak Digga, zapominana przez młodszych słuchaczy raperka – Da Brat). (MAK)
*** *** *** ***
Bądź na bieżąco z publikacjami na blogu AxunArts. Zapisz się już dzisiaj do newslettera.
Polub blog na Facebooku oraz obserwuj autora na Twitterze.