Krótka piłka #279: Muzyczna pocztówka z Wysp Brytyjskich

To już 279. odsłona cyklu Krótka piłka. Sięgam w nim po trzy płyty brytyjskich wykonawców: Lucy Rose, Flash Mob Jazz oraz Sary Mitry.

Lucy Rose „Work It Out”
(2015; Columbia Records)
Druga solowa płyta Lucy Rose nie przynosi zmian. Wokalistka wciąż woli spokojniejsze klimaty od mocnego uderzenia. Problem tylko w tym, że „Work It Out” jeszcze bardziej uwypukla wady z jakimi mieliśmy do czynienia w przypadku debiutanckiego krążka. Na nowym albumie głos Lucy Rose dalej ma w sobie tę nutkę tajemniczości, która intryguje i zachęca do dalszego słuchania, przy czym jednocześnie wykazuje w niektórych piosenkach brak charakteru i oryginalności. „My Life”, „Like an Arrow” lub „Nebraska” najlepszymi na to przykładami (Brytyjka brzmi w nich jak mieszanka Dido i Birdy). Karta odwraca się, kiedy z głośników płyną dźwięki „Köln” (jeśli lubisz to, co na krajowym podwórku robi Julia Marcell, ten numer również powinien przypaść ci do gustu). Podobać może się także utwór „Shelter” (początkowo mroczny, jednak z każdą chwilą przybierający bardziej optymistyczną muzyczną formę). W dużej mierze „Work It Out” to kolejna na rynku indie popowa płyta zrobiona jak sporo innych tego typu albumów – bezpiecznie, z wykorzystaniem podobnych pomysłów, które ułatwić mają uzyskanie lepszej rotacji na radiowych playlistach i tym samym dotarcie do większego grona słuchaczy. Można i tak, ale czy trzeba?

Flash Mob Jazz „They’ve Only Gone n’ Dun n’ Done It!”
(2015; wydanie własne)
Stacjonujący w Brighton zespół Flash Mob Jazz to pięciu pasjonatów muzyki swingowej i jazzu tradycyjnego. I chociaż większość czytelników tej strony przeczyta zapewne o nich dzisiaj pierwszy raz, trzeba przyznać, że panowie zebrali już spore grono oddanych fanów. Ich kanał na YouTube radzi sobie całkiem nieźle, a grane przez zespół koncerty przyciągają – według informacji zamieszczonych w internecie – coraz większą publikę. Wszystko to jednak tak zwana lokalna popularność. W wyjściu do szerszego grona odbiorców pomóc ma debiutancki krążek „They’ve Only Gone n’ Dun n’ Done It!”. Angielski zespół zawarł na płycie osiem utworów będących interpretacjami jazzowych klasyków (np. „Mr Sandman”) i utworów uznawanych za współczesne przeboje muzyki popularnej („Get Lucky”). Mieszanka tak dwóch odległych światów miała prawo nie wypalić. Na szczęście zespół Flash Mob Jazz połączył niepasujące (w teorii) do siebie klimaty zgrabnymi aranżacjami nawiązującymi do swingu i jive’a. Efekt końcowy? Energiczny materiał, który z pewnością nie przyczyni się do zmniejszenia liczby sympatyków angielskiej grupy. Pytanie tylko czy z taką grą można podbić cały świat?

Sara Mitra „Losing You”
(2015; Impossible Ark Records)
Korzystając z wakacji i większej ilości wolnego czasu, przeglądam częściej serwis Bandcamp.com i szukam wykonawców, których wcześniej nie znałem. Sara Mitra zalicza się do tego właśnie grona. W maju nakładem niezależnego londyńskiego wydawnictwa Impossible Ark Records ukazała się płyta Mitry zatytułowana „Losing You”. Na materiał składają się spokojne, utrzymane w jazzowo-folkowym klimacie covery z domieszką stylistyki fusion („Sixteen Miles” – mój zdecydowany faworyt na płycie). To, co napiszę, może być odebrane jako oczywistość, ale album ma dwa podstawowe atrybuty: muzykę i głos wokalistki. Mitra bardzo dobrze odnajduje się w jazzowe stylistyce. Jej barwa głosu pasuje zarówno do ballad („Help Me Make It Through The Night”), numerów utrzymanych w klasycznej formie z przewagą jazzowych dęciaków („Here Lies My Love”) i klawiszy („Going Home Alone”), ponadczasowych hitów („Bang Bang”), folkowych momentów („Nothing And No One”) i odlotów w stylu fusion (wcześniej wspomniane „Sixteen Miles”). Ciekawa płyta wokalistki, na którą warto mieć oko. Mitra sprawdziła się w roli odtwórczyni. Oby w przypadku w pełni autorskiej płyty poszło jej równie dobrze. (MAK)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.