Premiera nowej serii płyt ze współczesną muzyką klasyczną

Opus Series to nowa linia wydawnicza Requiem Records, która stawia sobie za cel prezentację szeroko pojmowanej współczesnej muzyki klasycznej.

Ostatnie kilkadziesiąt lat pokazuje, iż bogactwo stylistyk muzyki nowej nie pozwala łatwo zaklasyfikować zjawisk twórczych, dlatego Opus Series dokumentować będzie szeroką paletę obecnie tworzonej muzyki: od kompozycji przeznaczonych na instrumenty klasyczne, przez elektronikę, utwory z udziałem live electronics, improwizację, po nowe zjawiska w kontekście sztuki muzycznej minionych epok. Starannie selekcjonowane kompozycje w interpretacji najlepszych wykonawców sceny muzyki nowej, budować będą bogatą panoramę obecnej twórczości zarówno młodych artystów, jak i już uznanych kompozytorów naszych czasów.

W serii, której premierę zaplanowano na 17 kwietnia, znajdzie się pięć albumów, o których więcej piszę poniżej.

Od lewej: Andrzej Brzoska, Marcin Błażewicz i Leszek Lorent (foto: M. Żaboklicki/materiały prasowe)

Mistyka Starożytnych Indii opowiedziana językiem współczesnej perkusji w solowej, zespołowej i orkiestrowej odsłonie – tak najkrócej scharakteryzować można wspólna płytę Leszka Lorenta i Andrzeja Brzoski zatytułowaną „Kundalini – Lorent Plays Błażewicz”. Kompozytor Marcin Błażewicz i perkusista Leszek Lorent nie boją się stawiać pytań o to dokąd zmierzamy, kim jesteśmy i kim lub czym będziemy, gdy wypełni się nasz czas. Perkusja i live electronics (w realizacji Andrzeja Brzoski) wykorzystane są do granic możliwości. Agresywne rytmy wykonywane na rozbudowanych instalacjach multiperkusyjnych, śpiewy świątynne nawiązujące do alikwotowych śpiewów mnichów tybetańskich, przestrzenność brzmienia zdają się potwierdzać myśl „To nie my żyjemy, to nami żyje nieznane”. Krążek zawierał będzie światowe premiery fonograficzne.

Leszek Lorent to bez wątpienia jeden z najwybitniejszych perkusistów europejskich, propagator twórczości perkusyjnej Marcina Błażewicza, w którą wnika, poddając ją głębokiej analizie filozoficznej i duchowej. Można mieć pewność, że interpretacje Lorenta nie są powierzchowne. Przedstawiają wszystko to, co sam przeżył i przemyślał, nie tylko analizując muzykę Błażewicza, ale także przeżywając ją i rozważając problematykę, jakiej dotyka.

Duet Fluent Ensamble (foto: D. Dulny/materiały prasowe)

Drugim albumem z serii Opus Series będzie debiutancki materiał akordeonisty Pawła Janasa i saksofonisty Wojtka Psiuka, tworzących Fluent Ensemble. Płyta przedstawia będzie materiał powstały podczas kilkuletniej współpracy z kompozytorami młodego pokolenia. Krążek, jak zapewnia wydawca, ukazuje szerokie spectrum możliwości brzmieniowych, jakie daje połączenie obydwu instrumentów. W fonografii światowej to pierwsza płyta z tak nietypowym instrumentarium.

Fluent Ensemble to zespół, którego niecodzienne instrumentarium zobowiązuje do muzycznych poszukiwań. Tworzą go akordeonista Paweł Janas i saksofonista Wojtek Psiuk. Obaj już utytułowani i z licznymi nagrodami na koncie, pełni energii i pasji. Repertuar zdobywają samodzielnie, przygotowując transkrypcje interesujących ich utworów lub współpracując ze współczesnymi twórcami. Niniejsza płyta przedstawia efekt kilkuletniej współpracy z kompozytorami młodego pokolenia nad oryginalnym repertuarem na saksofon i akordeon, który w całości powstał specjalnie dla duetu.

Dariusz Przybylski (foto: G. Baran & K. Romaniuk/materiały prasowe)

– Nasza podróż rozpocznie się od księżyca, pustego księżyca (luna vuota), od pierwszej godziny [w nocy?] (l’una vuota). A więc jesteśmy w pustym kościele (akurat nagranie pochodzi z największego kościoła Warszawy), gdzie przez wielkie okna pod sklepieniem wpada światło księżyca – mówi o swoim dziele Dariusz Przybylski. Jego album „L’una Vuota” zawiera wybrane kompozycje europejskich twórców młodego pokolenia, napisane z myślą o wykonawcy. Nagrania zrealizowano w trzech warszawskich świątyniach: w kościele św. Anny, Wszystkich Świętych oraz w kościele ewangelicko-reformowanym.

Wszystkie nagrania zamieszczone w albumie „L’una vuota” są zapisem światowych prawykonań wybranych utworów skomponowanych specjalnie na organizowane przez Dariusza Przybylskiego autorskie projekty prezentowane na koncertach Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich podczas Festiwali Warszawska Jesień w latach 2006-2008 i 2011.

Eunh Chang (foto: A. L. Lechat/materiały prasowe)

Kolejna płyta z prezentowanej serii to mieszanka koreańskiej tradycji i nowoczesnego wykorzystania zachodnich instrumentów w cyklu „Sanjo” autorstwa laureata międzynarodowych konkursów kompozytorskich – Eunho Changa.

Sanjo jest formą tradycyjnej muzyki koreańskiej, charakteryzuje się wykorzystaniem tylko jednego instrumentu melodycznego, któremu może towarzyszyć instrument perkusyjny. W tak intymnym kontakcie z instrumentem solowym mają krystalizować się melodia i rytm. W cyklu utworów na instrumenty solowe „Sanjo” Eunho Chang prezentuje własne widzenie tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych.

Pięć pierwszych utworów, z ciągle otwartego cyklu koreańskiego kompozytora mieszkającego w Warszawie, nagranych zostało przez muzyków specjalizujących się w muzyce nowej: skrzypaczkę Sunyoon Won, Mikołaja Pałosza – wiolonczelistę znanego z licznych prawykonań polskiej muzyki najnowszej, członka zespołu Cellonet, Rafała Żółkosia – flecistę, laureata międzynarodowych konkursów interpretacji muzyki nowej, obecnie studenta uczelni muzycznych w Berlinie i Paryżu, Angèle Chemin – francuską interpretatorkę nowej muzyki wokalnej oraz przez wspomnianego już dzisiaj Dariusza Przybylskiego – kompozytora i organistę.

Kwartludium i Dariusz Przybylski (foto: G. Baran & Kamila Romaniuk/materiały prasowe)

Ostatnim tytułem serii Opus Series stanowić będzie pięć oryginalnych kompozycji na organy Hammonda i zespół Kwartludium w znakomitym nagraniu live z koncertu podczas Festiwalu Musica Polonica Nova.

Niepowtarzalne analogowe brzmienie, bardzo ciepłe, bogate i przykuwające uwagę – to najważniejsza cecha tego instrumentu święcącego triumfy w muzyce jazzowej lat 60. i 70. XX wieku. Tym razem jednak organy Hammonda zostały wykorzystane w najnowszym projekcie Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium. Do realizacji zamówień zostało zaproszonych czterech kompozytorów, piąty utwór skomponował sam Przybylski. Każdy z kompozytorów miał inny pomysł na wykorzystanie brzmienia analogowych organów w połączeniu z akustycznymi instrumentami. Efekt często jest zaskakujący.

– Od dłuższego już czasu w rozmowach z członkami zespołu Kwartludium przewijał się pomysł naszej współpracy. Z zespołem jestem związany od 2008 roku, kiedy to skomponowałem dla niego „Medeas Träume” – mówi Przybylski. Autor tak wspomina pierwsze pomysły na płytę „Hammond Organ Project”: – Pomysł na organy Hammonda wyszedł ode mnie, od razu spotkał się z aprobatą zespołu. Myślę, że to połączenie instrumentalne jest dość osobliwe, a jednocześnie organy wprowadzają pewien element retro do muzyki. I właśnie ten element „retro” stał się myślą przewodnią wydania albumu w formie płyty winylowej – kończy muzyk.

Zespół Kwartludium powstał w 2002 roku. Współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Grupa od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. Zespół występował w USA, Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech, Danii, Finlandii, na Ukrainie i w Rosji. W 2007 roku zespół Kwartludium został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. W 2009 roku muzycy wzięli udział w prestiżowym europejskim projekcie „Re:New Music” propagującym wyróżnionych kompozytorów europejskich. W 2012 roku zespół ponownie zaproszono do programu New Music: New Audiences, który zaplanowany jest na lata 2013–2014. Kwartludium posiada w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo fonograficzne DUX.

Wydawnictwo „Hammond Organ Project” ukaże się na winylu z dołączonym bonusowym krążkiem CD zawierającym ten sam materiał.

Jedenastego kwietnia w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich odbędzie się koncert współczesnej muzyki klasycznej związany z premierą Opus Series. Podczas wieczoru z muzyką najnowszą w Muzeum POLIN odbędą się cztery mini koncerty.

W pierwszej galerii Wystawy Stałej – Las – usłyszymy inspirowaną filozofią buddyjską muzykę Marcina Błażewicza na zestaw perkusyjny i live electronics oraz solowe utwory tworzącego obecnie w Warszawie koreańskiego kompozytora Eunho Changa. W holu głównym natomiast Wojtek Psiuk i Paweł Janas wykonają kompozycje Rafała Janiaka i Mikołaja Majkusiaka na saksofon i akordeon. W finale wieczoru usłyszymy utwory Eunho Changa i Dariusza Przybylskiego na skrzypce, klarnet, perkusję, fortepian i organy Hammonda.

Koncert poprzedzi spotkanie z kompozytorami i wykonawcami poświęcone muzyce najnowszej, którego prowadzącą będzie Ewa Szczecińska z Radiowej Dwójki. Początek o godzinie 19. Początek koncertów godzinę później. Bilety na to wyjątkowe wydarzenie w cenie 20 złotych dostępne są w sprzedaży internetowej na bilety.polin.pl oraz w kasach muzeum.

Wydawcą Opus Series jest wytwórnia Requiem Records. (MAK/materiały prasowe)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.