Kixnare – Swoje ulubione produkcje ostatnio zostawiam dla siebie (wywiad).

KIXNARE – tego producenta nie trzeba przedstawiać chyba żadnemu słuchaczowi rapu w Polsce. Także bez zbędnego wstepu – zapraszam do lektury wywiadu.


Witam. Na początek pogratuluję dużej ilości dobrych beatów. Jak na młodego producenta jesteś uznawany za krajową czołówkę? Niektórzy nawet cenią Cię najwyżej.
Kierunek w jakim podążam nie jest popularny wśród polskich producentów. Ja najbardziej cenię sobie brzmienie, które stworzyli Pete Rock, śp. Jay Dee i ich następcy. Ten klimat mi najbardziej pasuje, i wiem, że w Polsce też ma on swoich fanów. Myślę że Ci, którzy kochają płyty Tribów, Pete Rocka, czy D.I.T.C. znajdą coś dla siebie w mojej muzyce. Z drugiej strony przykro mi że twórczość takich ludzi jak Pat Patent czy Metro przechodzi bez echa.

Najgłośniej echem odbiła się Twoja współpraca ze Smarkiem. Ep’ka zebrała bardzo dobre opinie – Smark jako mc, Ty jako producent. Opowiedz coś o tym projekcie proszę, bo materiał wyszedł około roku temu i dalej jest popularny.
To było do przewidzenia. Ja tak samo kiedyś jarałem się kawałkami CMMC, które czasami wyłapywałem w audycjach Lexusa. Smarki to dla mnie jeden z najlepszych raperów w Polsce, i myślę, że wielu producentów chciałoby zająć moje miejsce. Praca nad epka trwała dosyć krótko. Co prawda pierwszy kawałek w wersji roboczej nagrany został jakiś rok wcześniej, ale na dobre ruszyliśmy na początku 2005, wybraliśmy bity, i epka była gotowa po jakiś 3 miesiącach.

Ale ze Smarkiem chyba dobrze Ci się współpracuje. Nagrał on zwrotkę na Twój podkład na ostatnie „Junoudet”.
Kawałek powstał z inicjatywy DJ’a Taśmy, ale to ja narzuciłem temat, bo zawsze jarałem się pierwszymi Najkami. Zrobiliśmy więc nieoficjalne Najki 2. Ze współpracy i ostatecznej jakości kawałka jestem zadowolony.

A jak już przy współpracy to, z kim chciałbyś współpracować?
Powiem tak… póki co jestem typem, którego o bity proszą głównie ludzie z polskiego podziemia. A chciałbym przede wszystkim mieć kiedyś większe możliwości do współpracy z ludźmi ze świata. Weźmy np. takiego Masta Ace’a, który na swojej ostatniej płycie ma producentów z Europy, m.in. z Chorwacji. Fajnie byłoby kiedyś zaistnieć gdzieś poza granicami Polski. Z drugiej strony marzy mi się praca z żywymi muzykami, eksperymenty z jazzem…

Jednak jak mówiłem na początku, robiłeś beaty dla różnych osób. Która współpraca była najbardziej owocująca, najbardziej cenna dla Ciebie?
Najebawszy jako projekt w którym uczestniczyłem w całości od strony muzycznej jest dla mnie najcenniejsza rzeczą jaką zrobiłem.

I z tych beatów jesteś najbardziej zadowolony rozumiem?
Tak. Ale wiesz… każdy z nich powstawał wcześniej oddzielnie, ale ja jaram się też tym w jaki sposób one tu współgrają ze sobą. Chodzi mi np. o te przejścia miedzy kawałkami bo dla mnie to zajebista sprawa. A odbijając od Najebawszy, bardzo lubię też „Pokój” i „Sobie Sen” Skorupa. Ale muszę zaznaczyć że te kawałki które pojawiły się oficjalnie to jakieś 4% tego co zrobiłem. Swoje ulubione produkcje ostatnio zostawiam dla siebie.

Podjąłeś się również zremixowania całej płyty „The Hear After”. Skąd taki pomysł?
Miałem acapelle, trochę wolnego czasu i dobre chęci. Zrobiłem to w 2 dni, z tym że miałem już zarysy większości bitów. Ogólnie remixy robię od samego początku, sprawia mi to dużą frajdę.

No i trzeba przyznać, że wyszło Ci to znakomicie. Płyta otrzymała nowe brzmienie – niby proste, ale zarazem stylowe. Bardzo dobrze zgrane z rapem J-Live’a.
Nie zgadzam się do końca, bo niektóre kawałki nie zgrały się tak dobrze jak mówisz. Ale to była spontaniczna akcja więc mogłem sobie na to pozwolić.

Można powiedzieć jednak, że zanim poznała się na Tobie publika w Polsce, zaistniałeś gdzie indziej. Nawiązuję tu do remixu kawałka Little Brother na składankę „Justus League”.
Po pierwsze nigdzie nie zaistniałem, po drugie to nie było nigdy żadnej oficjalnej składanki, tylko internetowe bootlegi. To zasadnicza różnica. Ja po prostu zrobiłem sobie remix, dałem go paru osobom, i potem znalazł się on na tym bootlegu. Ja wcale nie mam nic przeciwko temu, ale totalnie śmieszy mnie jak ludzie, którzy postrzegają muzykę w gigabajtach nazywają to płytą czy albumem.

A miałeś jakieś odezwy z zagranicy w związku z owym utworem?
Nie miałem żadnego, ale nie dziwię się bo za granicą raczej problemem byłoby znaleźć do mnie kontakt. Zresztą nie sadzę żeby ten remix był taki dobry żeby ludzie łapali się za głowę i szukali autora, który siedzi po drugiej stronie globu.

Jesteś członkiem kolektywu WOCC. Co tam się u Was dzieje ciekawego?
Ostatnio zrobiłem nowy kawałek z Tetrisem i DJ Tortem, który lada dzień pojawi się na jakiejś andergrandowej składance. Poza tym Szymon i Pogo nad czymś pracują.

Dobra kończąc zapytam o rzecz może oczywistą, ale Kixnare – kiedy producentka?
Szczerze mówiąc – na dzień dzisiejszy nie chce mi się robić płyty z polskimi raperami, czekać pół roku albo i dłużej na zwrotki i wkurwiać się. Mam dużo zapału żeby zrobić coś, ale problem leży po tej drugiej stronie. Nienawidzę poganiać ludzi, ale przy moim tempie pracy jest to codziennością. Zobaczymy, może w przyszłości…

Ostatnie słowo dla czytelników RapStrefy, może chcesz kogoś pozdrowić?
Na koniec chciałbym złożyć hołd wielkiemu nieobecnemu, bez którego hip-hop nigdy nie będzie już taki sam – R.I.P. J Dilla.


Foto: archiwum artysty.
Wywiad z RapStrefa #1 (lipiec 2006)

Jedna uwaga do wpisu “Kixnare – Swoje ulubione produkcje ostatnio zostawiam dla siebie (wywiad).

  1. hah, .dobry wywiad, i widać że kix poszedł w swoją, dobrą stronę.

    z drugiej, r.i.p. dilla a za 2 dni jego rocznica śmierci. dobre zgranie ax.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.